nedeľa 27. marca 2011

F-4F Phantom II, Revell 1/72


Tento model som postavil v decembri 2001 po 59 hodinách práce. Je to čistá krabička, doplnená len o Eduard zoom lept. Doplnil som detaily kokpitu a podvozkových šachiet. Kamufláž je tupovaná syntetickými Agamami A34/A25/A24. Ostatné detaily, vrátané výtokových trysiek a žiaruvzdorných plechov okolo ních sú tiež vymaľované resp. vytupované Agamami. Nálepky sú originál z kitu. Paneláž zvýraznená pentelkou 0,3mm. Celý povrch bol na záver natretý tekutým voskom Bistrol. Čiže ešte pred 10 rokmi som stále bol v modelárskom praveku :)

Keďže zo všetkých Phantomov sa mi práve nemecké verzie F páčia najviac, rád by som niekedy v budúcnosti zopakoval stavbu tohoto kitu, no už so súčasnými znalosťami a technológiami. A samozrejme s hromadou doplnkov. Ku klasickej stíhačke F-4F by som rád postavil aj prieskumnú verziu RF-4E, ktorá síce bola vyradená z Luftwaffe už pred vyše 20 rokmi, ale stále slúži v gréckom letectve a to aj v pôvodnej nemeckej "lizard" kamufláži. Tieto známe Revell kity nemá zmysel ani komentovať. Patria ku špičke vlastnej Revell produkcie, podobne ako ich Tornada IDS alebo F-16A.

K obom kitom mám už pripravené resinové kokpity, podvozkové šachty, trysky od Aires a fotoleptané sady Eduard.

Tentokrát sa neuspokojím s ponúkanými markingami z krabičiek a preto siahnem po "aftermarket" produkcii. Nálepky na grécku RF-4E od Icarus Decals...

...a na klasickú nemeckú šedivku F-4F od Model Alliance. Obe sady sú vytlačené u Cartografu.

Pri stavbe pomôže škutočne špičková séria publikácií "Luftwaffe Phantoms" od nemeckého vydávateľstva AirDoc. Text v nich je dvojjazičný, nemecko-anglický. Za takúto kvalitku mi nikdy nie je ľúto dať peniaze.

K dispozícii mám aj britskú publikáciu "F-4 Phantom II, part.3-Overseas Operators" od vydávateľstva SAM Publications, kde sa tiež dá nájsť hromada slušných fotiek na nemecké Phantomy.

Takže po hardvérovej stránke som vynikajúco pripravený na túto stavbu, no chýba mi samozrejme, ako aj pri všetkých ostatných plánovaných projektoch "len" čas, teda vlastne to najpodstanejšie pri tomto hobby...

nedeľa 13. marca 2011

Eurocopter EC665 Tiger, Le Bourget 12.3.2011

V sobotu bol na parížskom letisku deň vrtulníkov. V rámci tejto akcie som mal jedinečnú možnosť prvý krát vidieť na vlastné očí nový európsky útočný vrtuľník Eurocopter EC665 Tiger. Konkrétne stroj francúzskej Armée de Terre vo verzii HAP. Tak zopár snímkov pridávam na môj blog, ako možnú inšpiráciu na stavbu Revellu kitu...ja som začal o tom rozmýšľať :)


nedeľa 6. marca 2011

MiG-23MF Flogger B, R.V.Aircraft 1/72


Pokiaľ priaznivci jetov v mierke 1/48 prežívajú ošiaľ v podobe eduardiej novinky MiG-21MF, sedemdesiatdvojkárska komunita má v tom istom čase radosť z novinky MiG-23MF od firmy R.V.Aircraft. Síce R.V.Aircraft neútočí na mňa takou uvádzacou kampaňou ako Eduard v prípade svojej novinky, dokonca MiG-23MF je len shortrun na rozdiel od štvrťkovej miginy, v mojom prípade je absolútne jasné, čomu som dal prednosť pri minutí mesačného prídelu financií na modelarčinu...Príprava modelárskej obce na nového floggera síce nebola taká fanfaristická ako v prípade eduardovej novinky, ale aj tak dosť účinná. Od Bratislavskej zimy v novembri 2010 boli pre záujemcov k nahliadnutiu skúšobné výlisku novej MiG-23 a pohľad na ne mňa osobne dosť namlsal. Bolo hneď jasné, že skoro ročný odklad vydania tohoto kitu len a len pomohol.

Praktická, zhora otvárateľná krabička obsahuje 2 rámčeky zo stredne šedého plastu a jeden rámček čírych dielov. Plus k tomu, okrem manuálu a farebne vytlačených kamufláži, je obsahom kitu aj leptaná sada externých detailov. Na počudovanie táto sada neobsahuje detaily do interiéru, minimálne teda palubnú dosky a pútacie pásy. Táto záležitosť bude zrejme predmetom vydania doplnkových sád od samotného výrobcu kitu, podobne ako aj závesná výzbroj, ktorá sa vôbec v kite nenachádza. Zrejme tento postup je účinnou formou pre výrobcov, ako si zlepšiť obraty a modelár má jednoduchý výber, chceš-nechceš...

Kit ponúka tri varianty sfarbenia: 2x Sovietský Zväz a český čert "3646" z roku 1994:

Kit obsahuje extra aršík s kompletnou sadou popisiek:

Pohľady na rámčeky sa už objavili na nete, napr. na českom Modelwebe, alebo na blogu Zbyňka Škopána. Pridám teda len zopár detailných pohľadov na diely, ktoré stoja za pozornosť:

Prístrojová doska, predná doska kokpitu, vnútorné strany brzdných štítov a dvierok prednej podvozkovej šachty, puzdro kanóna, všetko detailne vypracované:

Predná podvozková šachta, dosť podstatná vec pri stavbe rúr. Ak chýba, je to dosť náročné vyrobiť nanovo. V tomto prípade je šachta dostatočne hlboká a krásne vyriešená:

Vaňa kokpitu. Zadná stena má náznaky detailov, bočné steny sú pekne vyriešené, osobne ich doplním farebným plechom od Bílka. Sedačku KM-1 bude lepšie nahradiť resinom od Pavly. Podvozkové nohy sú dobrým základom na dovybavenie ďalšími detailami. Rámček obsahuje aj nohy pre verziu ML:

Kolesá by asi boli krajšie z rezinu. Ale prinajhoršom sú použiteľné aj tieto originály z rámčeka. Verzie MF československého letectva mali predné kolesá s plnými diskami. Tiež je vidieť pekne vypracovanú vnútornú stranu jedného z krytov hlavného podvozka. Celkovo všetky vnútorné strany krytov a štítov sú v tomto kite do detailu zvládnuté, čo nie je vždy pravidlom ani u mainstreamových kitoch:

Aj výtoková tryska by si zaslúžila rezinové spracovanie...no prinajhoršom by sa dala aj táto z rámčeka vypracovať, ale rád by som sa tomu vyhol a radšej dokúpil nejakú náhradu, keby bola, ale nie je...

Krásny podkrídlový závesník pre PLRS R-23:

Veľmi ma potešila prítomnosť dvojitých adaptérov na PLRS R-60 určených na podtrupové závesníky. Pri dávnej stavbe z Academy kitu som si ich musel vyrobiť:

Čire prekryty kokpitu sú použiteľné, aspoň podľa môjho vkusu:

Sada leptaných dielov, ktorá je súčasťou kitu:

Čo sa týka doplnkov, tak pri stavbe tohoto kitu využijem farebnú sadu leptaných dielov od Bílka a resinovú sedačku KM-1 od Pavla Models. Lepty sú síce určene pre kit od Zvezdy, ale budú použiteľné aj v tejto stavebnici. No je možné, že R.V. vydajú nejaké sady doplnkov, špeciálne určene pre tento kit...

Najväčšou slabinou kitu je úplne chýbajúca podvesná výzbroj. Zrejme je to zámer výrobcu a zachvíľu ponukne extra rámček, samozrejme, za ďalšie peniaze. Dávnejšie bola k dispozícii napr. sada ruskej výzbroje, ktorú prebaloval v 90's Aeroteam. No pre účel navešania MiG-23MF je z tejto sady využiteľný maximálne pár PLRS R-3S. Ostatné (R-23 a R-60) sú tvarovo tak mimo, že by skôr výsledok pokazili ako vylepšili. Aj keď som pri mojej prvej stavbe MiG-23ML upravil rakety R-23 práve z tejto sady, ale bola to hodne nepríjemná práca, ktorú by som nerád opakoval...

Použiteľná R-3S...

a prakticky nepoužiteľné R-60 a R-23 zo sady Aerotaeam:

Takže čo sa týka výzbroje, asi bude lepšie počkať na niečo nové.

Edit 24.6.2011:
Spolu s novými verziami Floggera sa na Modellbrne 2011 objavili od RV Aircraft aj prvé doplnky k ich kitom.

Konkrétne, niekoľko balení výzbroje, ktorá bola vešaná na Mig-23 . Na pokus som zobral 3 sáčky, ktoré by mali byť dostatočné na kompletné vyzbrojenie jednej MiG-23 a niečo ostane aj na druhú. Osobne mám trocha obavy, ako to pôjde spolu dohromady. Kombinácia resinového tela rakety s leptanými riadiacími a stabilizačnými plochami nie je moc povzbudivá, ale skúsim a uvidím.

Spolu s resinovo-leptanou výzbrojou je ponúkaný aršík nálepiek pre MiG-23MF, ktorý obsahuje markingy pre minimálne 29 mašín:

Československo (Česko)- 3 (dá sa však aj viac, vďaka tomu, že v aršíku je celá číselná rada)
Poľsko - 3
Maďarsko - 5 z toho 2 starý znak
India  - 2
Sovietsky Zväz - 2
Kuba - 2
Rumunsko - 4 z toho 1 starý znak
Bulharsko - 2 z toho 1 starý znak
Nemecko - 3 z toho 2 pôvodny NDR kosoštvorec
Syria - 1
Irak - 1
Alžírsko - 1

Ako noty na stavbu využijem skvelú publikáciu od 4+. Neviem, či je ešte dostupná na trhu, našťastie som si ju kúpil ešte pred mojou predchádzajúcou stavbou Floggera.

Celkovo mám z tejto novinky od R.V. veľmi dobrý dojem a už teráz sa teším na ďalšie pokračovania v podobe MiG-23ML, BN a UB. Tie si tiež určite nenechám újsť.