streda 28. júla 2010

JAS-39 Gripen, Italeri 1/72


Tento model som dokončil vo februári 2001 po 54 hodinách práce. Počas stavby som využil resinový kokpit, podvozkové šachty a výtokovú trysku z TallyHo setu. Okrem toho ešte kovové diely z leptov Eduard. Tie boli navrhnuté pre starý kit od Revellu, ale väčšina z nich sa dala pri tejto stavbe využiť. Kamufláž bola natupovaná syntetickými farbami Agama A34 (FS35237) a A24 (FS36375). Pôvodne mal kit švédsky marking, ale po prevzatí Gripenov do výzbroje českého letectva, som vymenil pôvodné dekále, za nové od Bílka. Tie však boli dosť nevýrazné a na povrchu sa mi strácajú...aj keď majú byt v low-vis prevedení, ale toto je až moc. Nálepky samozrejme že "striebria", ako u väčšiny mojich modelov z tej doby. Tiež kombinácia podvesenej výzbroje je síce technicky možná, ale nepoužívaná v AČR. Tá ostala pôvodná švédska. Ale už to nejdem upravovať. Skôr to vyrieši úplne nová stavba, keďže aj celková úroveň vyhotovenia tohoto modelu je už dlhú dobu podpriemerná.  

Potrebný hardvér na novú stavbu mám už nachystaný, nový Gripen by mal byť znova v markingu českého letectva.

streda 7. júla 2010

Viggen, Heller 1/72

Pod zjednodušeným názvom "Viggen" sa predával cca v polovici 90's  Heller kit, z ktorého bola možnosť postaviť jednú z 3 variant tohoto stroja. Na túto krabičku som už pomaly, ale isto zabudol. Bola odložená ad acta v pivnici. Ale Heller kity začínajú byť vzácnosťou a sám som bol veľmi rád, keď som pred pár mesiacmi zohnal o niečo novší prebal tohoto kitu, upgrade verziu JA-37 JaktViggen. Tak som si spomenul, že niečo podobné by som ešte mohol nájsť v pivnici, pokiaľ som to ešte niekomu nedaroval... Kit som oprášil a zaradil medzi potencionálne v budúcnosti realizovateľné projekty.

Obsah krabičky a manuál sú v podstate totožné s kitom JA-37 JaktViggen, ktorý som už v tomto blogu rozfotil. Akurát tento kit neobsahuje rámček č.4 s podtrupovým  púzdrom kanóna a ďalšími dielmi, špecifickými pre modernizovanú verziu JA-37. Stavebnica obsahuje alternatívne diely až pre 3 verzie Viggena: klasickú stíhaciu verziu AJ-37, fotoprieskumnú verziu SF-37 a dvojmiestnu cvičnú verziu SK-37.

Čo sa týka doplnkov, tak situácia sa zlepšila iba v poslednej dobe, teda na sklonku éry Heller, kedy je už čoraz ťažšie zohnať tento kit. Eduard mal v ponuke lepty a striekacie masky na tento kit, tieto položky sú však už mimo ponuky. Ešte sa mi tento rok podarilo nájsť na nete dopredaj týchto položiek.


Naopak, potešujúca je produkcia firmy Maestro Models, ktorá je u nás dostupná cez Modelimex. Podobne ako pre kit JA-37 JaktViggen som si aj pre túto staršiu krabičku zadovážil niekoľko sád Maestro Models. Konkrétne nové kolesá a sedačku (tie isté doplnky ako pre JA-37), sadu farebných leptaných dielov pre AJ-37 a niečo zaujímavé na podvesenie, konkrétne kontajnéry SKA24 a MSK. Čo sa týka výzbroje a výstroje na podvesenie Viggenov, tak Maestro Models ponúka ďaleko širší sortiment ako som si zohnal...


Užitočný pre stavbu Viggenov bude aršík nálepiek od Flying Colors Aerodecals, ktorý okrem dvoch kompletných sád popisiek ponúka široký sortiment markingov, symbolov a znakov leteckých jednotiek. Z nich sa dá vyskladáť ktorákoľvek verzia Vigenna v strakatej, respektíve v modernejšej šedej kamufláži. K úplnej kompletnosti tam chýbajú výsostné znaky a čísla v Low-vis prevedení z času úplného konca služby Viggenov.


Čo sa týka podkladov, tak som si zaobstaral publikáciu "Swedish VIGGENs" od nemeckého vydávateľstva AirDOC. Obsahuje množstvo kvalitných farebných fotografií, vrátane užitočných walkarounds pre verzie JA, SK a SF.


Kit som reirkarnoval, dokúpil množstvo doplnkov a literatúru...tak teraz je na mieste iba jedná otázka, teda samozrejme okrem voľného času. Akú verziu vlastne postavím? 

Momentálne sa rozhodujem medzi fotopriezkumnou SF-37...

...a útočnou SH-37.
Jedno je isté, ak sa pustím do stavby, bude tento Viggen v strakatej kamufláži, tak typickej pre túto potvoru. Spolu so svetlošedým JaktViggenom to bude určite pekná dvojička vo vitrínke.

utorok 6. júla 2010

FW 190A-8, Revell 1/72


Model bol súčasťou dvojkitu Fw 190A-8 & Hurricane Mk.IIc. Pri stavbe som použil Extratech lepty. Kamufláž je natupovaná syntetickými Agamami z autentickej sady pre Luftwaffe. Na tomto modely je vidieť, že táto technológia nanášania farieb je nedostačujúca pre tento typ kamufláže. Škvrny na bokoch trupu sú dosť nepresvedčivé.... Čo sa týka markingu, použil som originál z krabičky. Model som dokončil v marci 2001 po 34 hodinách stavby. No ešte neznalý problematiky Luftwaffe som použil do kokpitu šedú RLM02 namiesto tmavošedej RLM66 :)



Tak významný typ, ako je Fw 190A, chcem mať určite zastúpený vo svojej zbierke dokončených modelov . No v tomto prevedení sa stráca niekde v tmavších kútoch vitríny. Preto už mám pripravené ďalšie Revell kity spolu s doplnkami. Konkrétne by som rád znova postavil stíhaciu klasiku A-8 a k nej útočnú verziu F-8 v efektnej kamufláži z Tally Ho nálepkovej sady. Rád by som sa pri stavbe pokúsil vyriešiť aj nedostatok podvozkových šachiet. Preto som si dal odliať podlahy a steny týchto šachiet z Tamiya kitu Fw 190A-3, ktorý ich má ako jediný 1/72 model  fockewulfa správne vyriešené. Tak som zvedavý, nakoľko to zapasuje do Revellov.